سرخط خبرها

اعتبار گذرنامه‌ها به ۱۰ سال افزایش می‌یابد+ جزئیات

  • کد خبر: ۱۸۴۴۴۹
  • ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
اعتبار گذرنامه‌ها به ۱۰ سال افزایش می‌یابد+ جزئیات
معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به تصمیم دولت برای افزایش اعتبار گذرنامه‌ها به ۱۰ سال، جزئیات این تصمیم دولت را تشریح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی بهادری‌جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در چهارشنبه گذشته گفت: بنا بر پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران و به منظور تسهیل تردد‌های خارج از کشور و کاهش هزینه‌ها، لایحه‌ای تصویب شد که طبق آن مدت اعتبار گذرنامه‌ها برای افراد بالای ۱۵ سال از پنچ سال به ۱۰ سال افزایش یابد.

وی گفت: این لایحه به مجلس ارائه خواهد شد.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه توانا، گفت: در حال حاضر اعتبارگذرنامه‌ها پنج سال است. یعنی هر پنج سال یک بار افراد باید به اداره گذرنامه مراجعه و آن را تمدید کنند. این مسأله علاوه بر اینکه سبب تلف شدن وقت افراد و بعضاً مستلزم مسافرت برای متقاضیان در داخل و خارج کشور است برای خانواده‌ها و نیز اداره گذرنامه هزینه‌هایی را همراه دارد.

وی با اشاره به جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه افراد، افزود: براین اساس فراجا، وزارت کشور و وزارت خارجه درخواست داشتند که مانند غالب کشور‌های دنیا مدت اعتبار گذرنامه‌ها از پنج سال به ۱۰ سال افزایش یابد. این تصمیم سبب صرفه جویی در مصرف اوراق خاص گذرنامه و رضایت صاحبان گذرنامه می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: این پیشنهاد ابتدا در کمیسیون حقوقی و قضایی دولت مطرح شد و پس از بررسی‌های کارشناسی مورد موافقت قرار گرفت که طبق آن گذرنامه‌هایی که جدیداً صادر می‌شود به مدت ۱۰ سال معتبر باشد، البته با این قید که شامل افراد کمتر از ۱۵ سال نشود، چون قبل از این سن تغییر چهره‌ها به سرعت انجام می‌شود و اعتبار ۱۰ ساله موجب مشکلات در تطبیق تصویر با شخص می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: بعد از کمیسیون مذکور، بلافاصله این پیشنهاد در قالب لایحه در دستور کار جلسه دولت در هفته گذشته قرار گرفت و به تصویب رسید و در اولین فرصت تقدیم مجلس خواهد شد.

او اظهار کرد: به نظر می‌رسد این لایحه با همراهی مجلس و تائید شورای نگهبان تبدیل به قانون خواهد شد، البته تا زمانی که قانون جدید ابلاغ نشود قانون قبلی مبنای عمل دستگاه‌های اجرایی خواهد بود.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->